„LITERKI W AKCJI”
Autorem innowacji jest Aneta Wojtera, osobą wdrażającą innowację w Szkole Podstawowej Nr 7 z Oddziałami Integracyjnymi w Ełku - Marta Linke-Woźnialis.
1. Założenia innowacji:
Innowacja „Literki w akcji” jest zgodna z Podstawą Programową edukacji wczesnoszkolnej. Dąży do rozwijania kompetencji kluczowych u wychowanków poprzez twórcze i aktywizujące podejście do nauki alfabetu/liter. Pomaga wprowadzać litery w klasie pierwszej/podczas rocznego przygotowania przedszkolnego przy wykorzystaniu różnorodnych i dostosowanych do potrzeb uczniów metod. Zachęca tym samym do aktywnego zaangażowania uczniów w proces nauki.
Innowacja dopinguje do interakcji między uczniami. Wspólne aktywności twórcze rozwijają kompetencje społeczne, takie jak współpraca, komunikacja i rozwiązywanie problemów. Zachęca również rodziców do aktywnego uczestnictwa, tworząc most pomiędzy szkołą, a domem. Rodzice mogą wspierać swoje dzieci w nauce poprzez angażowanie się w działania innowacyjne.
Realizacja innowacji sprzyja współpracy wewnątrz– i międzyszkolnej. Nauczyciele mogą dzielić się swoimi pomysłami na realizację zadań innowacyjnych w swojej szkole lub z innymi uczestnikami projektu w kraju i za granicą. Poprzez zadania plastyczne, rysowanie, układanie liter w różne formy czy wykorzystanie kształtów do nauki, nauczyciel będzie wspierał rozwój precyzyjnych ruchów rąk, a tym samym rozwijał sprawność motoryczną u dzieci. Innowacja harmonijnie łączy tradycyjne metody nauczania z nowoczesnymi technologiami. Tworzy przestrzeń, w której nauka liter to fascynująca podróż zarówno dla tych, którzy preferują tradycyjne metody, jak i tych, którzy chcą wykorzystać nowoczesne narzędzia, również te zakupione w ramach programu ‘”Laboratoria przyszłości”.
2. Cele innowacji
Cel ogólny:
- rozwijanie kompetencji kluczowych
Cele szczegółowe:
Uczeń
- poznaje litery poprzez zabawę i zadania stawiane mu do wykonania,
- poznaje różnorodne techniki plastyczne,
- rozbudza inwencję twórczą i kreatywność,
- wydłuża zdolność koncentracji uwagi,
- rozwija umiejętności społeczne,
- rozwija sprawność motoryczną,
- rozwija umiejętności cyfrowe.
1. Przebieg innowacji
Działania innowacyjne obejmują uczniów klasy 1c. Będą odbywać się w ramach zajęć obowiązkowych edukacji wczesnoszkolnej. Od listopada 2024 roku do stycznia 2025 roku (1 etap) i od lutego do maja 2025 roku (2 etap).
Nauczyciel wdrażający innowację wykonuje ze swoją klasą w każdym wskazanym miesiącu minimum jedno zadanie z trzech przedstawionych przez organizatora, wykorzystując wprowadzaną w tym czasie literę lub litery.
2. Przewidywane osiągnięcia:
Uczniowie:
- poznają litery w sposób aktywny i nieszablonowy,
- używają różnorodnych technik plastycznych,
- są zmotywowani do podejmowania samodzielnych działań,
- rozwijają kreatywność,
- potrafią skoncentrować się przez dłuższy czas,
- rozwijają precyzyjne ruchy rąk,
- rozwijają kompetencje informatyczne.
W pierwszym okresie (listopad 2024 - styczeń 2025) innowacja była realizowana poprzez różnorodne zadania związane z wprowadzaniem nowych liter. Każde zajęcia były starannie przygotowane i dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów, co pozwoliło na skuteczne osiąganie założonych celów edukacyjnych.
Listopad:
„Literka z darów jesieni”
W klasie zostały zorganizowane stacje zadaniowe- Stacja 1 - Owoce, Stacja 2 - Kasztany, Stacja 3 - warzywa, Stacja 4 - Szyszki. Uczniowie zostali podzieleni na kilkuosobowe zespoły w których tworzyli określone litery przy użyciu darów z danej stacji. Po upływie ustalonego czasu zespoły przemieszczały się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, przechodząc do kolejnych stacji. Zadanie kontynuowane było , aż wszystkie zespoły przejdą przez każdą stację.
„Zakręcona literka”
Uczniowie wypełnili zakrętki plasteliną, tworząc równą, gładką powierzchnię. Ta powierzchnia stała się ich „ tablicą” na której pisały literki. Aby napisać literkę, uczniowie używali patyczka kosmetycznego. Nauczyciel wymawiał nazwę litery, uczniowie mieli za zadanie ją zapisać na plastelinie. Następnie wygładzali powierzchnię i zapisywali swoją ulubioną literkę.
Kolejnym zadaniem było wykonanie trójwymiarowej litery, korzystając ze słomek. Najpierw, przy pomocy patyczka uczniowie pisali wybraną literę na plastelinowej powierzchni. Następnie wciskali pocięte kawałki słomek w plastelinę, umieszczając je blisko siebie, tak aby tworzyły kształty liter.
Grudzień:
„Literkowy sprint”
Uczniowie zostali podzieleni na dwa zespoły, które zajęły miejsca po przeciwległych stronach klasy, ustawiając się naprzeciwko tablicy, jeden za drugim. Tablica została podzielona na dwie części. Zadaniem uczniów było na sygnał „start: wyciągnięcie litery drukowanej zapisanej na kartce następnie zapisanie jej na tablicy w formie pisanej. Zwycięża drużyna która poprawnie zapisała wszystkie litery pisane na tablicy.
Styczeń/luty:
„Literkowe memory”
Uczniowie przygotowali talerzyki, napisali na nich przydzielone litery. Każdą literę reprezentowały dwa talerzyki: na jednym pisali małą literę, a na drugim – wielką literę. Następnie ozdabiali swoje talerzyki, aby pary liter łatwo było zidentyfikować. Uczniowie ułożyli swoje talerzyki w formie siatki na podłodze., literami zwróconymi w dół. Każdy gracz po kolei szukał pary do wyciągniętego talerzyka, jeżeli literki nie pasowały do siebie zostały odwrócone z powrotem na swoje miejsce. Osoba, która najwięcej odkryła literek -wygrała.