Od grosika do złotówki to projekt edukacji finansowej realizowany przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy i Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości. Adresatem są nauczyciele I etapu edukacji i uczniowie w wieku 8-9 lat. Projekt ten wdrożyła do swojej pracy p. Marta Linke-Woźnialis.
Projekt ma na celu:
* ukształtowanie u dzieci umiejętności z zakresu gospodarowania pieniędzmi, m.in. ustalania priorytetów przy ich wydawaniu czy też oszczędzaniu,
* umożliwienie uczniom poznawania świata finansów osobistych,
* wspomaganie ich samodzielnego uczenia się,
* inspirowanie dzieci do realizowania własnych pomysłów,
* rozbudzanie ich ciekawości poznawczej oraz motywacji do dalszej edukacji.
Program zajęć został skonstruowany tak, by sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy z zakresu gospodarowania finansami oraz kształtowania umiejętności i postaw uczniów był dostosowany do naturalnej w tym wieku aktywności dzieci.
Projekt Od grosika do złotówki łączy treści z zakresu różnych edukacji (polonistycznej, matematycznej, społeczno-przyrodniczej, plastyczno-technicznej, muzyczno- ruchowej). Zadania i ćwiczenia umożliwiają zdobywanie wiedzy z zakresu niełatwej dziedziny finansów w atrakcyjny sposób. Ponadto wyzwalają kreatywność dziecka.
Podczas realizacji projektu stosowane są metody i techniki oparte na:
• zabawach;
• działaniu;
• przekazie słownym;
• samodzielnym doświadczaniu;
• grach dydaktycznych;
• spontanicznej, swobodnej aktywności dziecka;
• obserwacji i pomiarze;
• samodzielnym dochodzeniu do wiedzy;
• uczeniu się przez odkrywanie;
• twórczy rozwiązywaniu problemów.
Realizacja projektu trwa 10 miesięcy. W trakcie galaktycznej podróży n-el będzie realizował zadania dydaktyczne. Wraz z uczniami odwiedzi następujące planety: Grosik, Portfelik, Skarbonka,, Zabawka, Złotówka. Przygotuje Grosikową majówkę, zaplanuje Grosikowe wakacje, posłucha Grosikowych wspomnień, przeanalizuje Grosikowe oszczędzanie i zorganizuje Grosikowe wędrówki.
Istotnym elementem jest współpraca z rodzicami w realizacji edukacji finansowej dzieci. Podczas grudniowego spotkania rodzice zostali zapoznani z celami, założeniami i tematyką oraz zaproszeni do aktywnego włączenia się w realizację. Ponadto otrzymali folder z informacjami o projekcie. Przewiduje się pełnienie przez rodziców funkcji konsultantów, ponieważ niektóre zadania domowe uczniów wykonywane będą wspólnie z nimi. Przez cały czas trwania projektu rodzice będą prowadzić ze swoimi dziećmi rozmowy na tematy związane z edukacją finansową i gospodarowaniem pieniędzmi. Będą mogli na bieżąco śledzić postępy swego dziecka. Po zakończeniu cyklu zajęć odbędzie się spotkanie z rodzicami, podczas którego nastąpi podsumowanie projektu.
Na pierwszych zajęciach uczniowie zostali zapoznani z projektem i Grosikiem - przedstawiali dowolnymi środkami postać Grosika.
Poznali znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers i rewers, mennica i emisja. Nauczyli się liczyć pieniądze.
Wykonywali czapeczki „Od Grosika do złotówki” w których śpiewały grosikową piosenkę.
Na planecie Skarbonka uczniowie poznali znaczenie pojęć: konto, debet, karta kredytowa, bankowiec, lokata, kredyt itp. Poznali sposoby przechowywania pieniędzy dawniej i dziś oraz możliwości oszczędzania w różnych sytuacjach dnia codziennego.
W okresie świątecznym wspólnie z Grosikiem tworzyliśmy piękne choinki Bożonarodzeniowe.
Na planecie Złotówka rozmawialiśmy o wieloznaczności pojęć: bogactwo, skarby, osiągnięcia. Stosowaliśmy zdobyte umiejętności w praktyce oraz poznaliśmy wartość posiadanej wiedzy.
Wykonaliśmy nasze gwiazdy marzeń.
Na zakończenie projektu dzieci wykonały pracę plastyczną pt. „Moja podróż z Grosikiem”
Dzieci podróżując galaktyce Finanse prowadziły swój własny „Dziennik podróży”. Jego atrakcyjna forma zachęcała uczniów do dalszych działań i poznawania podstaw wiedzy z zakresu finansów, a także pobudzania do refleksji i samokształcenia. Z wielkim trudem było dla dzieci rozstać się z Grosikiem.